بیان

 

بیان ، از علوم مهم بلاغی . در لغت به معنای هویدا و آشکار شدن ، و مترادف با فصاحت (روشن گفتاری ) و لَسَن (زبان آوری ) است (جوهری ؛ ابن منظور، ذیل «بین ») و در اصطلاح علوم بلاغی ، علمی است که به یاری آن می توان یک معنا را به شیوه های گوناگون ، با وضوح و خفای متفاوت ، ادا کرد (سکّاکی ، ص 77، 156). به عبارت دیگر، هر کلامی علاوه بر دلالت بر معنای مطابقیِ خود ممکن است بر معنایی التزامی دلالت کند و لازمة انتقال از معنای مطابقی به معنای التزامی وجود نسبت (لزوم ذهنی ) بین آن دو است (برای مثال ، دلالت هر یک از دو لفظ حاتِم و کثیرالرّماد ـ پرخاکستر ـ بر «شخص بخشنده »، به طریق تشبیه و کنایه ). به اعتقاد عالمان بلاغت ، کلامِ عاری از معنای التزامی (یعنی تشبیه ، مجاز، کنایه و استعاره ) اعتبار بلاغی ندارد. از سوی دیگر، ایجاد نسبت بین این دو معنا از حیث روشها متفاوت است و کاربرد هر روش به «مقتضای حال » (شرایط مخاطب و موقعیت خطاب ) بستگی دارد. این نسبت از نظر وضوح و خفا نیز دارای مراتب است ؛ گاه کلام چنان بلیغ است که مخاطب بی هیچ درنگی به معنای التزامی می رسد، و در برابر، گاه دچار تعقید معنوی می شود. علم بیان متکفل معرفی روشهای مذکور و ارائة معیارهای احتراز از تعقید معنوی است .

 

ادامه نوشته

بدیع

 

بدیع ، علم ، از فنون بیان و بلاغت . واژة بدیع صفتی است بر وزن فعیل (مشبّهه ) دارای دو معنی فاعلی «پدیدآورنده » و مفعولی «نوپدید و شگفت »؛ و از همین معناست که در آغاز برای نامگذاری نوآوریهای شاعران عباسی در صناعات ادبی و سپس به صورت عنوانی کلی برای انواع مجاز لغوی به کار رفت و سپس عنوانِ علمی خاص شد.



ادامه نوشته

نوروز

 

 

فرا رسیدن نوروز سال ۸۸ به همه دوستان مبارک باد

مرفـوعـات

‹‹ مرفـوعـات ››

1.        ميـّـِزالفاعـل في " المُهـَذ َّبـونَ يَحْـتـَرِمـُونَ الكبيرَ" :

  الف) المهـذبون            ب) ‌' ون' در يحـترمون     ج) الكبير          د) 'واو' در يحـترمون

2.        ما هـو نوع الخبر في" شجرة ُ البـُرْتـُقـال ِ جـُذورِها عـَميـقة ٌ" :

  الف) جملة اسمية         ب) جملة فعلية           ج) شبه جملة          د) مفرد

3.        اگر بخواهيم با كلمات " يـُوَحــِّدُ نا- الإسلام- و الهـدفِ- في العـقيدة " جملهﻯ اسمية بسازيم، كدام گزينه دومين كلمه را تشكيل مـﻰ دهد؟

  الف) يوحـّدنا             ب) والهـدف              ج) الإسلام            د) في العـقيدة

4.        " النـَدامَة" و "في التأ خير" به ترتيب چه نقشي در اين جمله دارند: " في العـجلة النـَدامة و في التأخيـر السلامة"؟

  الف) خبر- خبر         ب) خبر- مبتدا           ج) مبتدا- خبر        د) مبتدا- مبتدا

5.        في أ َيِّ الأ َجـْوِبـَة جاء الخبر مفرداً ؟

  الف) المؤمنون يَجْتـَهـِدون   ب) المؤمناتُ يَجْتـَهـِدْنَ   ج) المؤمنُ يجتهـِدُ   د) المؤمنان ِ مُجْتهدانِ

6.        " نا" در كدام گزينه محلا ً مرفوع است ؟

  الف) نـَصَرَنا             ب) عـَدُوُّنا               ج) اِجعـَلـْنا            د) تـَعَـلّــَمـْنا

7.        ما هـو الخبر في" اختلافٌ كثيرٌ بينَ الأطباءِ حولَ تعيين ِ المكان ِ المناسبِ " ؟

 الف) بين الأطباء         ب) كثير                 ج) الأطباء            د) بين- حول

8.        ما هـو الخبر في هـذه الآية الشريفة: " لـَهـُمْ أ َجـْرٌ غـَيْرُ مـَمْـنون" ؟

 الف) غير                 ب) أجـرغيرممنون     ج) غير ممنون       د) لهم